Der er tusindvis af kroner at spare på at forbruge strøm om natten.

Det er gået op for mange danskere, og især for elbilejere er der sket en markant udvikling i forbrugsvanerne.

Det fortæller Jens Fossar-Madsen, som er direktør hos Cerius-Radius, som transporterer strøm til halvanden million elkunder i Østdanmark, i en pressemeddelelse.

En analyse fra Cerius-Radius viser således, at flere elbilejere end tidligere nu venter med at lade bilen op til nattetimerne.

Det betyder, skriver man, at folk sparer mange penge på elregningen, fordi elprisen typisk er lavere om natten, ligesom tarifferne, som er omkostningerne til at levere strømmen, også er det.

Tal fra netselskaberne viser, at elbilejere i Østdanmark i vinteren 2023 har flyttet 11 procentpoint af den samlede opladning fra dagtimerne i forhold til vinteren 2022.

Og med et typisk forbrug på cirka 4.000 kWh om året til elbilen, vil regningen ligge omkring 2.500 kroner, hvis man alene oplader bilen om natten.

Hvis man derimod kun lader bilen op i aftentimerne eksempelvis umiddelbart efter, at man er kommet hjem fra arbejde, så vil den samme regning lyde på 6.000 kroner.

Altså en besparelse på 3.500 kroner bare på at flytte sit forbrug til natten.

»Vi ser tallene som et udtryk for, at kunderne er villige til at ændre deres vaner,« siger Jens Fossar-Madsen i en pressemeddelelse.

»For størstedelens vedkommende er det jo ikke vigtigt, hvornår bilen lader. Der skal bare være strøm på den næste morgen, når de skal på arbejde,« tilføjer han.

Og det samme gør sig ifølge Jens Fossar-Madsen gældende for det øvrige strømforbrug – vaske- og opvaskemaskine eller tørretumbleren. Derfor tror han, at udviklingen mod et større strømforbrug om natten, vil fortsætte.

Hos FDM hilser man også udviklingen velkommen, forklarer forbrugerøkonom Ilyas Dogru.

»Elbilisterne har holdt fast på de gode vaner fra krisetiden og lader elbilen op på forskellige tider af døgnet. Det er ren win-win situation, hvor forbrugerne undgår at betale høje tariffer, og de er samtidig med til at belaste elnettet mindre,« siger han.

Han mener, at det er 'essentielt', at vi alle – også dem, der ikke ejer en elbil – tænker over strømforbrugsmønstre.

»Elbilerne har en stor indflydelse på netselskabernes investeringerne i elnettet – og lader elbilisterne med respekt for elnettets belastning, er det en kontant gevinst for elbilisterne elbilisterne med en lavere tarif og lavere strøm her og nu, men på sigt også lavere tariffer, hvis netselskabernes investeringsbehov bliver mindre,« understreger Ilyas Dogru.

Cerius-Radius foventer at fordoble investeringer i at udbygge elnettet frem mod 2030 til mere end to milliarder kroner årligt, oplyser man.

Har du hørt den seneste udgave af Spar Kassen, hvor vi ser på konkrete – og meget store – besparelser på omkostninger til bilen.

Det viser sig, at du med ganske simple midler muligvis kan spare tusindvis af kroner adskillige steder.