Eksperter forventer, at kinesisk gigant vil tabe milliarder på ny elbil. Alligevel steg aktiekursen voldsomt ovenpå præsentationen af Xiaomi SU7.

De laver i forvejen mobiltelefoner og elektronik, men noget kunne tyde på, at det var en god idé at bevæge sig ind på markedet for elbiler.

I hvert fald steg aktier i kinesiske Xiaomi tirsdag voldsomt ovenpå selskabets præsentation af elbilen Xiaomi SU7 i sidste uge. Det skriver Reuters.

Senere faldt aktiekursen en smule, så tirsdagen endte med et plus på ni procent. 

Det svarer til, at selskabets markedsværdi tirsdag steg med cirka 27,8 milliarder danske kroner efter nyheden.

Og det er især bemærkelsesværdigt, fordi både Xiaomi selv og aktieanalytikere faktisk spår, at Xiaomi kommer til at tabe penge på den nye SU7.

»Vi fastholder vores forsigtige synspunkt, at alle i sidste ende kan tabe,« skriver analysefirmaet Citi Research ifølge Reuters i en note.

Ud fra et salg af 60.000 enheder i år vurderer analysefirmaet, at SU7 kan generere et tab på 4,1 milliarder kinesiske yuan.

Det svarer til i alt cirka 3,9 milliarder danske kroner – og vil altså i givet fald repræsentere et tab i størrelsesordenen 65.000 kroner pr solgt bil.

Potentielle købere er der ellers mange af. Ifølge Xiaomi havde man fredag modtaget 88.898 forudbestillinger af bilen.

Xiaomi har også allerede advaret købere om, at de kan se frem til mellem fire og syv måneders ventetid på levering af den nye SU7.

Ifølge Citi Research findes der i Kina omkring 240 forskellige elbilmodeller til salg i prisklassen 200.000 til 300.000 yuan, hvilket svarer til omkring 192.000 til 288.000 kroner. Det er en stigning på cirka 20 procent i forhold til sidste år.

Har du hørt B.T.s nye pengepodcast Spar Kassen, hvor vi hver uge finder konkrete besparelser til din hverdag?