Producenten bag luksusbilmærket Rolls-Royce har skudt gang i en markant udvidelse af fabrikken i engelske Chichester.

Formålet er dog ikke, at man skal til at producere flere biler. I stedet sker udvidelsen af en helt anden grund:

Man skal nemlig fremstille dyrere biler af det eksklusive mærke. Det skriver CNN.

Og det er en proces, som tager længere tid og kræver mere plads til værksteder og opbevaring af materialer, lyder det.

Det skal ses i sammenhæng med, at Rolls-Royce-salget er steget med 17 procent siden 2020 og sidste år satte rekord med 6.032 biler og SUV'er på verdensplan.

I samme periode steg det gennemsnitlige beløb, som kunderne betalte for deres biler, med 43 procent, skriver CNN.

Fra 350.000 dollar i 2020 til 500.000 dollar sidste år. 

Eller i danske kroner: Fra 2,4 millioner til 3,4 millioner.

Årsagen til det er, at flere og flere kunder ønsker mere komplekse og tidskrævende tilpasninger – så der skal laves såkaldt »skræddersyede« Rolls-Royce-modeller.

»Vi vokser ikke nødvendigvis så meget i volumen. Det er selvsagt ikke vores fokuspunkt,« siger Martin Fritsches, præsident for Rolls-Royce Motor Cars Americas, ifølge CNN med henvisning til, at det vil underminere mærkets berømte eksklusivitet, hvis der bliver fremstillet og solgt flere og flere biler af mærket.

»Men det er klart, at vores skræddersyede område vinder frem og er relevant. Og det er vokset dramatisk, især i de seneste par år.«

Stigningen i ekstrem tilpasning af køretøjer hænger ifølge CNN også sammen med stigende niveauer af ekstraordinær rigdom rundt om i verden.

Det er BMW, der siden 1998 har ejet Rolls-Royce.

Boligejere landet over venter utålmodigt på, at renterne begynder at falde. Hvad skal der til for, at det sker, og er der en udvej, hvis renterne forbliver høje? Få svarene i denne episode af B.T.-podcasten 'Spar Kassen'.